Două directoare ale unor școli din București au luat măsura „Fără telefoane mobile în școală”

Două-directoare-ale-unor-școli-din-București-au-luat-măsura-Fără-telefoane-mobile-în-școală

Două directoare ale unor școli din București au luat măsura „Fără telefoane mobile în școală”

Ce au constatat în scurt timp

«Plus de téléphones portables dans les écoles et collèges à la rentrée 2018 », annonce Jean-Michel Blanquer. La mesure, confirmée dimanche par le ministre de l’éducation naţionale – este unul din titlurile ziarului francez „Le Monde” apărut la secţiunea Educaţie în data de 10 decembrie 2017, sau altfel spus „fără telefoane mobile în şcolile şi colegiile din Franţa începând cu anul şcolar 2018”.

Apar tot felul de întrebări, extrem de pertinente care până la urmă se transformă într-o concluzie finală : Este în beneficiul elevilor sau nu? Ajuta telefonul mobil prezent în timpul orelor procesul educaţional sau nu?

Atunci când ne uităm la copiii noştri de vârstă şcolară (6 – 18 ani), iată ce putem observa că se întâmplă în timpul lor liber – atunci când sunt „conectaţi cu telefoanele mobile”, parcă se metamorfozează:

  • * îi chemi la masă – nu te aud,
  • * îi rogi să facă o sarcină gospodărească – nu te aud,
  • * este momentul să îşi facă temele – nu te aud,
  • * a venit ora să plecaţi undeva – apare acel te rog, te rrog, te rrrog ……… te rrrrrrrrog , mai lasă-mă puţin să termin acest joc!!! …. o negociere obositoare şi parcă fără sfârşit în care lucrurile se încheie inevitabil cu o ceartă sau cu o enervare pe măsură…

Fiecare părinte ştie că este o adevărată corvoadă să extragi un copil al zilelor noastre din lumea tehnologiei, când întreaga lui atenţie este captată 100%.

Studii de ultimă oră arată cum copiii care rămân conectaţi la dispozitive digitale – şi deci „deconectaţi” de la viaţa reală – petrec mult prea mult timp în fiecare zi, depăşind numărul orelor pe care experţii le consideră „sănătoase” pentru o dezvoltare normală a tinerilor aflati in perioada de formare. Acest comportament începe devreme, adeseori la nivelul copiilor care încă nu pot să vorbească, cărora părinţii le oferă telefoanele mobile sau tabletele lor cu scopul de a se amuza şi juca singuri, în loc să observe lumea din jur şi să interacţioneze cu persoanele în grija cărora se află. De multe ori acesta este primul pas către crearea fenomenul de dependenţă.

Este absolut în regulă să educăm copii care trăiesc în era digitală, însă dacă viaţa lor reală se petrece sau este înlocuită de o zonă virtuală încep să apară probleme de natură psihologică, care pot avea consecinţă majore pe termen lung.

Acum să facem un exerciţiu de imaginaţie şi să presupunem că avem copilul la şcoală unde pentru a putea acumula cunoştinţe are nevoie de atenţie, care îi este furată de telefon, chiar dacă acesta este în bancă sau în ghiozdan. Metaforic vorbind este ca şi cum elevului îi este sete, are un pahar cu apă de îndemână şi noi îi interzicem să bea din el: ce credem că va face? Desigur, va aştepta primul moment de neatenţie a noastră, va profita de ocazie şi îl va bea. De ce? Pentru că tentaţia este mult mai mare decât autocontrolul şi nu poate fi corect gestionată, pentru că cei mici nu au această abilitate.

Practic procesul de învăţare va fi mereu în competiţie cu reţelele de socializare, aplicaţiile de mesagerie şi alte elemente de acest gen, neavând nici o şansă de a câştiga.

Acest lucru a fost înţeles de două cadre didactice, ambele având calitatea de director la şcoli din Bucureşti, care au implementat sistemul „fără telefoane la şcoală”. Cum funcţionează metoda: fiecare clasă are un dulăpior compartimentat, câţi elevi – atâtea spaţii de depozitare, cu numele elevului. La începutul orelor telefoanele „merg la odihnă” şi sunt recuperate la sfârşitul orelor de studiu. Desigur, prin rotaţie, există un elev delegat care are grijă de cheia de la dulap şi se asigură că telefoanele se pun şi se ridică din spaţiul amenajat.

Şi părinţii şi-au dat acordul în scris. La început o parte dintre ei, mai ales cei cu nivel crescut de anxietate, au fost reticenţi, pe motiv că nu-şi mai controlează copiii, însă li s-a explicat că aceasta este spre binele lor și dacă apare ceva ce este nevoie să cunoască, şcoala ii va anunţa prompt. Astfel au reuşit să depăşească acest moment.

Rezultatul este absolut surprinzător:

  • * copiii pe timpul pauzelor socializează mai mult,
  • * a crescut atenţia pe timpul procesului educaţional,
  • * cadrele didactice intră cu mai mare plăcere la clasă,
  • * interacţiunea cu clasa este mai prezentă,
  • * situaţia şcolară s-a îmbunătăţit în multe cazuri.

Aşadar, cu sau fără telefoane la şcoală?

Dacă ai rezonat cu conţinutul articolului îl poţi distribui prietenilor şi te poţi abona la newsletter aici pentru a primi alte noutăţi din domeniu.

Foto credit Guliver/Getty Images

Material realizat pentru www.republica.ro